ساعت هوشمند

 

 ساعت هوشمند چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ساعت هوشمند یک گجت پوشیدنی است که مشابه ساعت روی دست بسته می‌شود و امکان اتصال به تلفن همراه را دارد و حتی در برخی مدل‌ها نیز امکان برقراری تماس صوتی وجود دارد و کاربر می‌تواند بدون استفاده از گوشی، تماس‌ها و پیام‌های خود را مدیریت کند. ساعت هوشمند نوعی ساعت است که امروزه با تکنولوژی آمیخته شده و قابلیت‌های زیادی پیدا کرده است. ساعت‌های هوشمند مانند تلفن‌های هوشمند، دارای صفحه لمسی هستند. این ساعت‌ها برنامه‌های مختلفی را ارائه می‌دهند و اغلب ضربان قلب و سایر علائم حیاتی را نیز بررسی می‌کنند.

 

آیا خرید ساعت هوشمند سودمند است؟

با توجه به سبک زندگی امروزه که ارتباط زیادی بین تلفن‌های همراه و امورات زندگی روزانه ما به وجود آورده است، استفاده از ساعت‌های هوشمند تا حد زیادی در مدیریت استفاده‌ی ما از تلفن‌همراه تاثیرگذار است. ساعت‌های هوشمند قابلیت‌هایی دارند که باعث می‌شود تا علاوه بر اینکه در کار کردن با تلفن‌های همراه به شما کمک می‌کنند برخی خدمات دیگری مانند ابزارهای بررسی سلامت و… را در اختیار شما قرار دهند. بنابراین استفاده از ساعت‌های هوشمند قطعا سودمند است.

 

تاریخچه‌ی اختراع ساعت هوشمند

اولین ساعت دیجیتالی که در سال 1972 عرضه شد، پالسار”Pulsar” ، ساخت شرکت همیلتون بود که به یک نام تجاری تبدیل شد و بعداً در سال 1978 توسط کمپانی سِیکو خریداری شد. در سال 1982، ساعت پولسار (NL C01) عرضه شد که می‌توانست تا 24 رقم را ذخیره کند و به احتمال زیاد آن را به اولین ساعت با حافظه قابل برنامه‌ریزی توسط کاربر تبدیل کرد.

با معرفی کامپیوترهای شخصی در دهه 1980، سیکو شروع به توسعه کامپیوترهایی به شکل ساعت کرد. ساعت Data 2000 (1983) با یک صفحه کلید خارجی برای ورود اطلاعات عرضه شد. داده‌ها از صفحه کلید به ساعت از طریق کوپلینگ الکترومغناطیسی (قطعه بی‌سیم) همگام‎سازی شدند. این نام به دلیل توانایی ذخیره 2000 کاراکتر است. حافظه آن بسیار کوچک بود و تنها تا 16 رقم را ذخیره می‌کرد. در سال 1984 در رنگ‌های طلایی، نقره‌ای و مشکی نیز عرضه شد. این مدل‌ها توسط سیکو در دهه 1980 توسط بسیاری از مدل‌ها عرضه شدند که مهمترین آنها “سری RC” بود.

RC-1000 اولین مدل سِیکو بود که با کامپیوتر ارتباط برقرار کرد و در سال 1984 با قیمتی در حدود 100 پوند عرضه شد و 2 کیلوبایت فضای ذخیره‌سازی و نمایشگر 12 کاراکتری دو خطی برای انتقال داده‌ها از رایانه ارائه کرد‌ و با استفاده از رابط RS232C توسط Seiko Epson توسعه داده شد و توسط یک رایانه روی یک تراشه تغذیه می‌شد و با اکثر رایانه‌های شخصی محبوب آن زمان از جمله Apple II، II+ و IIe، BBC Micro، Commodore 64، IBM PC، NEC 8201، Tandy Color سازگار بود. کامپیوتر، مدل 1000، 1200، 2000 و TRS-80 مدل I، III، 4 و 4p. RC-20 Wrist Computer در سال 1985 با نام تجاری مشترک “Seiko Epson” عرضه شد. پس از آن، RC-4000 و RC-4500 به بازار عرضه شدند. در طول دهه 1980، کاسیو علاوه بر ساعت‌های دارای ماشین‌حساب، خط تولید موفقی از ساعت‌های کامپیوتری را به بازار عرضه کرد. «ساعت‌های بازی» جدید مانند ساعت‌های بازی نلسونیک نیز توسط کاسیو و شرکت‌های دیگر تولید شد. اگرچه ساعت‌های پیجر در اوایل دهه 1980 پیش‌بینی می‌شد، این محصولات در اواخر دهه مشهورتر شدند و دو محصول با همکاری جداگانه معرفی شدند: موتورولا و تایمکس که ساعت مچی پیجر را تولید کردند و AT&E Corp و سیکو که MessageWatch را تولید کردند.

 

نحوه‌ی عملکرد ساعت هوشمند

قابلیت‌های ساعت هوشمند با توجه به مدل‌های آن متفاوت است اما به طور کلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اعلانها

تلفن‌های هوشمند اعلان‌هایی را نمایش می‌دهند تا رویدادها و فعالیت‌های مهم را به شما اطلاع دهند. انواع اعلان‌های اعلام شده توسط اسمارت‌واچ‌ها متفاوت هستند. به عنوان مثال، اپل واچ‌های جدید دارای حسگر سقوط هستند. اگر هنگام استفاده از این ساعت‌ها زمین بخورید، این ساعت حرکت بعدی شما را حس می‌کند و اگر هیچ حرکتی را تشخیص ندهد، برای شما اعلان‌هایی را ارسال می‌کند و اگر به اعلان پاسخ ندهید ساعت فرض می‌کند که شما مجروح شده‌اید و از طرف شما با مراکز اورژانسی تماس برقرار می‌کند.

مدیریت رسان

اکثر ساعت‌های هوشمند، می‌توانند پخش رسانه را برای شما مدیریت کنند. به عنوان مثال، زمانی که در حال گوش دادن به موسیقی هستید با استفاده از ساعت‌های هوشمند می‌توانید از SMARTWATCH خود برای تغییر آهنگ استفاده کنید.

پاسخ صوتی به‌پیام ها

در برخی از ساعت‌های هوشمند می‌توان برای افراد پیغام صوتی فرستاد یا پیام‌های آنها را دریافت و از طریق ساعت هوشمند به آن‎ها گوش کرد.

بررسی تناسب اندام

اگر یک ورزشکار حرفه‌ای هستید،‌ احتمالا ساعت‌های هوشمند انتخاب خوبی برای کمک به روند تمرین شما هستند. بسیاری از ساعت‌های هوشمند شامل نمایشگر ضربان قلب و گام شمار به بررسی و یادآوری تمرینات شما کمک می‌کنند.

GPS

اکثر ساعت‌های هوشمند دارای GPS برای ردیابی موقعیت مکانی شما یا دریافت هشدارهای مربوط به مکان استفاده می‌شوند.

قالبیت برقراری مکالمه

برخی از ساعت‌های هوشمند با توجه به تکنولوژی‌های به کار رفته، امکان برقراری مکالمه نیز وجود دارد و زمانیکه تلفن همراه شما زنگ می‌خورد می‌توانید از طریق همین ساعت‌ها به تماس خود پاسخ دهید. همانند اسمارت واچ پیشرفته‌ی هوکو مدل Y2 .

سنسور بررسی کیفیت خواب

با استفاده از این قابلیت نه فقط زمان خواب شما، بلکه کیفیت آن نیز بررسی می‌شود و این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا کیفیت خواب خود را بسنجید و برای بهبود آن اقدام کنید.

 

 برای خرید یک ساعت هوشمند به چه نکاتی باید توجه کرد؟

 کیفیت ساخت و ضد آب بودن (IP)

کیفیت مواد ساخت و بدنه و مقاومت آن در برابر گرد و غبار و آب یکی از مواردی است که در خرید هر ابزار هوشمند دیجیتالی حائز اهمیت است؛ اما در این میان ساعت‌های هوشمند به دلیل نوع کاربری خاصی که دارند و قرارگیری دائمی روی دست، احتمال قرارگیری در مکان‌های پر گرد و غبار یا مرطوب را دارند.  داشتن این ویژگی اهمیت دوچندان پیدا می‌کند وقتی شما تعریق زیادی دارید یا مدام دست‏های خود را می‌شویید. مقاومت در برابر خط و خش و شکستگی و … نیز در کیفیت این دستگاه هوشمند تاثیرگذار است.

عمر باتری خوب

عمر باتری نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم خرید یک ساعت هوشمند خوب است. بعضی از اسمارت واچ‌ها بسیار سریع شارژ خالی می‌کنند و نیاز به شارژ مجدد دارند اما برخی دیگر که از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند عمر باتری خوبی دارند و نیازی نیست نگران شارژ ‌دائمی آن‌ها باشید. مانند اسمارت واچ هوکو مدل Y12 Ultra که در حالت استفاده تک بلوتوث از ۴ تا ۶ روز عمر باتری دارد.

 

صفحه‌نمایش

در انتخاب ساعت هوشمند به صفحه‌ی نمایش آن نیز دقت کنید. شفافیت و وضوح صفحه‌ی نمایش یکی از فاکتورهای مهم خرید یک اسمارت واچ است. هر چقدر این صفحه رنگ‌بندی غنی‌تر و شفافیت بیشتری داشته باشد از نظر دید بصری تجربه‌ی کاربری بهتری را ایفا می‌کند.

 

چگونه از ساعت هوشمند خود مراقبت کنیم؟

 

مزایا‌ی استفاده از ساعت هوشمند

  1. امکان تسریع روند استفاده از تلفن همراه
  2. امکان تسریع روند دریافت اعلان‌های موبایل
  3. دریافت و پاسخگویی به تماس‌های ضروری
  4. داشتن‌ GPS که مانند یک مکان‌نما عمل می‌کند
  5. استفاده در حوزه سلامت
  6. برقراری ارتباط با دوستان خود حتی در زمانی که مشغول کاری هستید

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *