پاوربانک

 

 

صفر تا صد هر آنچه در مورد پاوربانک (شارژر همراه) باید بدانیم.

 

ما در دورانی زندگی می‌کنیم که بیشتر اوقات اموراتمان بوسیله‌ی تلفن‌های هوشمند انجام می‌شود. ممکن است فراموش کنیم کلیدهایمان را برداریم، اما بیرون رفتن بدون تلفن همراه تقریباً غیرممکن است. پس طبیعی است که با کم شدن شارژ آن احساس ناراحتی کنیم و بخواهیم تا سریعا آن را شارژ کنیم.

از آنجایی که وصل کردن تلفن به شارژر برای شارژ همیشه امکان پذیر نیست، ما به یک گزینه قابل حمل برای استفاده در سفر یا مکان های دیگر نیاز داریم. اینجاست که مهندسان دست به کار شدند و با بهره‌گیری از تکنولوژی و دانش روز دنیا دستگاهی را به نام شارژر همراه یا پاوربانک(Power Bank) اختراع کردند.

پاوربانک به زبان ساده دستگاهی است که با ذخیره کردن منبع انرژی برق در خودش می‌تواند در زمان‌هایی که نیاز است که گوشی، لپ تاپ، ساعت هوشمند… متصل شده و آن را شارژ کند. در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه کارکرد پاور بانک آشنا کنیم؛ مشخصات یک پاوربانک خوب را به شما توضیح دهیم، و به بررسی انواع پاوربانک بپردازیم.

پاور بانک (شارژر همراه) چگونه کار می کند؟

پاوربانک از اجزای مختلفی تشکیل شده است ، درگاه ورودی و خروجی (USB)، سِل، بدنه، صفحه نمایشگر یا چراغ LED یا صفحه LCD و…

باتری داخلی پاوربانک از طریق منبع تغذیه خارجی مانند شارژر دیواری شارژ می شود و سپس انرژی را به شکل شیمیایی ذخیره می کند. باتری در صورت نیاز انرژی الکتریکی را از طریق درگاه خروجی به دستگاه متصل می‌فرستد. پاوربانک انرژی را توسط شارژر از برق دریافت می‌کند، آن را در خودش نگهداری می‌کند، و پس از اتصال به یک دستگاه هوشمند کم شارژ‌ (مانند موبایل، لپ تاپ یا …)، انرژی الکتریکی ذخیره شده در خودش را به آن انتقال می‌دهد.

چگونه یک پاور بانک، انرژی الکتریکی را ذخیره می‌کند؟

ما می‌توانیم دستگاه های هوشمند خود را از طریق منبع تغذیه یا باتری شارژ کنیم. دو نوع اصلی از باتری های مورد استفاده در پاور بانک‌ها لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر هستند که دارای بالاترین چگالی انرژی اما سبک و در ابعاد کوچک هستند. راندمان شارژ و آزادسازی انرژی این باتری‌ها به میزان قابل توجهی بالا است و باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری را مستعد احتراق خود به خودی می‌کند.

پاوربانک‌های قابل اعتماد همچون هوکو و بروفون، دارای ویژگی‌های ایمنی داخلی هستند، مانند محافظت در برابر بار اضافی (وقتی جریان بیش از حد تعیین شده باشد باعث گرم شدن بیش از حد تجهیزات می شود)، حفاظت در برابر جریان بیش از حد (وقتی ولتاژ از یک سطح از پیش تعیین شده فراتر رفت، منبع تغذیه را قطع می کند یا خروجی را میبندد)، گرمای بیش از حد و شارژ بیش از حد( برای محافظت از باتری و کنترل جریان شارژی است که از شارژر عبور می کند و به باتری گوشی می رسد)، حفاظت از ورود بار اضافی (محافظت در برابر اثرات خطرناک جریان اضافه مانند جریان اضافه بار یا جریان اتصال کوتاه که این جریانات باعث آسیب رسیدن به دستگاه می شود.) ، حفاظت در برابر اتصال کوتاه (حفاظت دربرابر جریان بیش از حد مجاز یا کمتر از جریان تجهیزات که به سرعت عمل می کند. به محض تشخیص جریان اضافه مدار را قطع و از آسیب رسیدن به دستگاه جلوگیری می شود.) عملکرد سیستم حفاظت از تخلیه (مدار ولتاژ یک باتری لیتیوم یونی را کنترل می کند و بار را قطع می کند تا از تخلیه عمیق باتری محافظت کند.)

 

انواع شارژر همراه کدامند؟

پاوربانک ها از نظر اندازه، شکل و همچنین نحوه شارژ یا آزادسازی انرژی متفاوت هستند. ظرفیت بیشتر به معنای انرژی بیشتر و همچنین وزن بیشتر دستگاه است.

  • پاوربانک ها از نظر ظرفیت :

پاوربانک های کوچک و کم ظرفیت و بزرگ با ظرفیت بیشتر:

اگر یک پاوربانک ساده برای شارژ تلفن های همراه نیاز دارید، 20000 میلی آمپر ساعت یا کمتر از آن،  این کار را برای شما انجام می دهد. میانگین ظرفیت باتری تلفن های همراه اخیر بین 4000 تا 5000 میلی آمپر ساعت است.

اگرچه پاوربانک های 10000 میلی آمپری و همچنین پاور بانک‌های بزرگ‌تر بین 40000 تا 60000 میلی‌آمپر ساعت هم وجود دارند که از آن‌ها می‌توان برای شارژ لپ‌تاپ و تلفن همراه و وسایل مشابه استفاده کرد و معمولاً برای کمپینگ‌ها به بازار عرضه می‌شوند. بعد از اندازه، نکته مهم بعدی این است که یک پاور بانک چگونه انرژی را شارژ و آزاد می کند.

 

پاوربانک از نظر تعداد درگاه USB:

  • پاوربانک های USB استاندارد و چند درگاه:

ساده‌ترین پاوربانک‌ها استاندارد، آن‌هایی هستند که با یک درگاه شارژر USB کار می‌کند. مدل های مختلف درگاه وجود دارد که در ادامه به آن میپردازیم.

USB-A (از این درگاه برای انتقال داده و شارژ باتری دستگاه های مختلف استفاده می‌شود. شکل این کانکتور تخت مستطیلی است. دربسیاری از انواع ورودی های تلویزیون و کنسول بازی گرفته تا آداپتور شارژر و شارژرهای فندکی داخل خودرو و… استفاده می شود.

 

USB-B

این درگاه USB به اندازه ی انواع دیگر کاربرد ندارد و شناخته شده نیست و بیشتر در دستگاه هایی مثل اسکنر و پرینتر مورد استفاده قرار می گیرند، همچنین برای اتصال آنها به دیوایس های مختلفی مثل کامپیوتر باید از یک کابل USB A به USB B استفاده کرد.

 

Micro USB

درگاه میکرو نیز یکی دیگر از انواع پرکاربرد USB است که بر روی بسیاری از دستگاه های مختلف مثل موبایل، تبلت، اسپیکر، هندزفری بلوتوثی و… به کار رفته است. درگاه میکرو قابلیت انتقال اطلاعات به صورت مستقیم را دارد. بیشتر این درگاه برروی کابل های شارژ استفاده می شوند که در یک سمت آنها USB Type A برای اتصال به کلگی شارژ و در سمت دیگر Micro USB قرار داده می شود. البته این کابل ها کمتر رایج شده و بیشتر شرکت ها به سمت استفاده از USB-C رفته اند.

 

USB-C

USB-C پیشرفتی بزرگ در تکنولوژی بوجود آورد. USB-C جامع تر، سریع تر و پیشرفته تر از نسخه های قبلی بوده و طراحی ظاهری آن باعث شده تا شما از هر دو سمت درگاه بتوانید از آن استفاده کنید انتقال بسیار زیاد است و این کانکتور می توانند تا 100 وات انرژی را انتقال دهند. این میزان از انتقال این درگاه را برای شارژ لپ تاپ و هزاران وسیله ی دیگر مناسب کرده است.

این درگاه ها می توانند مجهز به فناوری هایPD(انتقال شارژ دو طرفه هم گیرنده و هم دهنده)، FAST CHARGE (انتقال شارژ سریع) و … باشند

  • نوع نمایشگر پاوربانک‌ها

روی پاور بانک نشانه‌هایی از وضعیت شارژ آن وجود دارد. ممکن است یک ردیف از لامپ های کوچک، بصورت چراغ (LED) یا یک نمایشگر ساده  (LCD)باشد. در پاوربانک های ال ای دی دار ، هر چراغ نشان‌دهنده‌ی ۲۵ درصد شارژ است و پر شدن ۴ چراغ به معنی ۱۰۰ درصد شارژ کامل است. در پاوربانک‌های LCD دار هم میزان شارژ بر روی صفحه نمایشگر درج میشود.

 

 

پاوربانک از نظر نوع اتصال‌:

  1. پاوربانک‌های بی‌سیم (وایرلس) و با کابل:

پاوربانک های وایرلس باید از طریق کابل USB شارژ شوند، اما تلفن‌های همراه را به‌صورت بی‌سیم شارژ می‌کنند و انجام فرآیند شارژ کردن را راحت‌تر می‌کنند. بعضی از پاوربانک‌ها هم برخلاف پاوربانک‌های معمولی که به نوع کابل شارژ مصرفی (تایپ سی – میکرو – لایتنینگ) بستگی دارند، پاوربانک‌های بی‌سیم فناوری  QI دارند و به همین دلیل آن‌ها را می‌توان به صورت عمومی برای همه تلفن‌های همراه استفاده کرد. فناوری QI یک تکنولوژی بسیار جدید است که با ایجاد یک میدان مغناطیسی باعث میشود تا فقط با قرار دادن گوشی همراه یا سایر وسایل هومشندتان بر روی پدهای این شارژر، بدون نیاز به اتصال کابل و سیم دستگاه هوشمند شما شارژ شود.  پاوربانک‌های معمولی نیز با کابل‌های تایپ TYPE-C – MICRO-Lightning به دستگاه هوشمند شما متصل می‌شود.

 

آیا استفاده از پاور بانک در هواپیما مجاز است؟

پاوربانک ها فقط در چمدان های دستی مجاز هستند و نباید بیش از 100 وات ساعت (وات ساعت) ، حدود 26315 میلی آمپر ساعت باشد. اگر پاوربانک شما بیش از 100 وات ساعت باشد، باید از شرکت هواپیمایی تأییدیه بگیرید.

 

چگونه عمر پاور بانک خود را افزایش دهیم؟

مانند باتری تلفن های همراه، پاوربانک ها به طور متوسط ​​300 تا چرخه شارژ-دشارژ دارند. هنگامی که یک پاور بانک تمام چرخه های خود را مصرف می کند، عمر آن به پایان رسیده است. بنابراین اطمینان از خرید یک پاوربانک قابل اعتماد و با ظرفیت بالا، عمر شارژ آن را طولانی تر می کند. عمر پاوربانک شما نیز تحت تأثیر نحوه استفاده شما از آن است.

برای اینکه پاوربانک خود کمی بیشتر دوام بیاورد، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  1. زمانی که از پاوربانک خود استفاده نمی کنید، آن را شارژ کنید:

باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری چه استفاده کنید چه استفاده نکنید فرسوده می شوند، اما اگر مقداری شارژ داشته باشند روند تخریب آن‌ها دیرتر پیش میرود. اگر قصد دارید تا مدتی آن‌ها را استفاده نکنید، بهتر است تا ابتدا آن را تا حدود 50 درصد شارژ کنید.

 

  1. پاوربانک را به طور کامل شارژ نکنید:

شارژر همراه زمانی که بین 20 تا 80 درصد خالی نگه داشته شود بیشترین کارایی را دارد. باتری ها در 100٪ یا 0٪ خوب کار نمی کنند.

  1. آن را در معرض دمای شدید قرار ندهید:

پاوربانک ها در دمای بین 5 تا 25 درجه بهترین عملکرد را دارند. در دماهای بسیار بالاتر، باتری داخل پاوربانک انرژی خود را سریعتر از دست می دهد و حتی ممکن است خطرات ایمنی زیادی را به همراه داشته باشد.

  1. پاوربانک خود را از ارتفاع رها نکنید

درست مانند تلفن همراه شما، پاوربانک شما نیز شامل یک برد مدار، باتری و سایر اجزا است، بنابراین با احتیاط از آن استفاده کنید.

مهمترین ویژگی‌ های یک پاوربانک خوب

همانطور که در بالا به آن اشاره شد برای انتخاب یک پاوربانک خوب باید نکات زیر را مانند یک چک لیست در نظر داشته باشید.

  • مدل تلفن همراه شما چیست و قصد دارید تا پاوربانک را برای لپ تاپ بکار ببرید یا تبلت؟
  • ظرفیت باتری دستگاه هوشمند شما چند میلی آمپر ساعت(MA/H) است؟
  • دستگاه شما فست شارژ ‌است یا معمولی است؟
  • پاوربانک شما فست شارژ ‌است یا معمولی است؟
  • درگاه شارژ تلفن همراه شما چیست؟ کدام یک از کابل‌های میکرو، تایپ سی، یا لایتنینگ مناسب شماست؟
  • فناوری های روی پاوربانک را مطالعه کنید و از آن آگاه باشید. مثل فناوری های

(  و…Delivery Power (PD)  – VOOC –QC3)

در ادامه معرفی کوتاهی از این فناوری‌ها خواهیم داشت.

  • در نظر داشته باشید که آیا ابعاد و وزن شارژر همراه برایتان مهم است یا خیر؟ آیا ویژگی قابل حمل بودن برای شما اولویت است؟
  • تعداد درگاه خروجی (USB) را بر روی پاوربانک چک کنید.

با وجود همه‌ی این نکات شاید باز هم انتخاب یک پاوربانک خوب برای خریدن برای شما سخت باشد. شما می‌توانید با تیم پژواک رایانه فرداد در ارتباط باشید تا مشاوره‌ی رایگان دریافت کرده و بهترین تصمیم را بگیرید.

 

 

مختصری از فناوری های پاوربانک

فناوری پاور دلیوری

فناوری پاور دلیوری یک تکنولوژی بسیار جدید است که تا توان 100 وات را پشتیبانی می‌کند این فناوری باعث می شود تا دستگاه بتواند شارژ بیشتری را دریافت کند. البته دریافت شارژ بیشتر کاملا کنترل شده است و آسیبی به باتری و موبایل نخواهد رساند. فناوری پاوردلیوری موجب میشود آمپر و ولتاژ دریافتی تغییر پیدا کند. درگاه هایی که مجهز به فناوری PD هستند کاربرد دوگاه دارند یعنی هم میتوانند شارژ دریافت کنند هم میتوانند به دستگاه های هوشمند دیگر شارژ بدهند. جدیدترین ورژن تکنولوژی پاور دلیوری، 3 PD است. در مقاله‌ی دیگری در مورد این فناوری ها به تفصیل توضیح خواهیم داد.)

 

فناوری ووک

حتما خاطرتان هست که در گذشته همیشه به افراد مختلف پیشنهاد میشد تا زمانیکه گوشی موبایل در شارژ است از آن استفاده نکنند چون موبایل دیرتر شارژ می‌شود. این جمله کاملا درست بود چون فناورزی شارژ سریع یا همان فست شارژ‌ حرارت بیشتری تولید میکرد و زمانیکه شما از گوشی همراه خود همزمان استفاده می‌کردید برای جلوگیری از خطر بالا رفتن حرارت فناوری فست شارژ قطع می‌شد و موبایل شما بصورت معمولی شارژ ‌میشد. این توصیه‌ها تا زمانیکه ادامه پیدا کرد که فناوری جدیدی بنام VOOC به تکنولوژی اضافه گردید. این فناوری به شما این امکان را می‌دهد تا همزمان گوشی موبایل خود را در شارژ استفاده کنید اما سرعت شارژ‌ شما به همان نسبت قبلی بالا باشد.

 

فناوری QC.3 :

QC مخفف Quick Charge یا همان شارژ سریع است این فناوری توسط کوالکام (Qualcomm) ساخته شده است. (کوالکام (Qualcomm) شرکت فناوری اطلاعات و مخابرات آمریکایی چندملیتی است، که در ماه ژوئیه ۱۹۸۵ در سن دیگو، کالیفرنیا تأسیس شد و دفتر مرکزی آن نیز هم‌اکنون در همین شهر می‌باشد.)

تکنولوژی  QCدر ساختار خود از فناوری هوشمند ولتاژ بهینه ”INOV” استفاده می‌کند و با مصرف مقدار کمی انرژی ، گوشی همراه شما بسیار بیشتر و سریعتر از حد معمول شارژ می‌کند.

این فناوری میزان ولتاژ شارژ مورد نیاز دستگاه هوشمند شما را تشخیص می‌دهد و هم عملکرد شارژ را به حداکثر می‌رساند و هم از هرگونه اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند. یعنی شما با 20 ولت یک دستگاه 19 ولتی را شارژ نمیکنید و همین عملکرد باعث میشود تا انرژی اضافی بصورت گرما هدر نرود و به موبایل شما آسیب نرسد. در مقاله ی جامع تری برای شما فناوری های نامبرده را بصورت کاملتر شرح خواهیم داد.

 

معرفی بهترین برند پاوربانک

شرکت هوکو و بروفون دو کمپانی بسیار بزرگ در زمینه‌ی تولید لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر هستند که در سطح جهانی بسیار خوش درخشیده اند. این دو شرکت با بالاترین سطح تکنولوژی روز دنیا توانسته‌اند تا نگاهی جامع به نیازهای کاربری داشته و با بروزرسانی دائمی محصولات و دستیابی به سطوح بالایی از تکنولوژی و استانداردهای بین‌المللی، به یک برند پر طرفدار در بسیاری از کشورها تبدیل شوند.

کیفیت بسیار بالای متریال ، قیمت مناسب محصولات، گارانتی تعویض کالا، طراحی های خاص و منحصر به فرد داراب ودن گواهینامه‌های معتبر بین المللی، تخصص محوری و توسعه‌ی تکنولوژی و دانش در محصولات و… همگی از جمله عواملی هستند که در همه پسند بودن این برند ها تاثیر داشته‌اند.

 

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *